Si on connaît le label « Roulé » fondé en 1995 par la moitié de Daft Punk, Thomas Bangalter et son corollaire Scratché, le label Crydamoure fondé en 1997 par l’autre moitié des Dafts, Guy-Emmanuel de Homem Cristo, est moins célèbre.

Roulé a accueilli des grosses sorties comme le fameux hymne de la French Touch Music Sounds Better With You de Stardust. Y figurent aussi les sorties personnelles de Thomas Bangalter : on retrouve dans ces morceaux les sonorités plus « brutes » qu’on peut entendre sur l’album Homework des Daft.

Il est intéressant de considérer Crydamoure comme le versant de Roulé, et plus particulièrement les sorties faites par le Knight Club (duo formé par Guy-Emmanuel de Homem Cristo et son partenaire Eric Chédeville) sur celui-ci. Vincent Brunner disait en 2001 à propos de Waves, une des compilations du label, que c’était de la « house érotomane de Homem Cristo ». Et en effet, cri d’amour se caractérise par une house érotique, « filtrée », un véritable hymne au dancefloor qui trouverait sa force dans la qualité des samples utilisés.

La première sortie du label « Santa Claus/ Holydays on Ice » du Knight Club annonçait la couleur : ultra samplé, ultra loopé… On a trouvé la face B de Daft Punk et l’on comprend tout de suite comment l’énergie et parfois violence de Bangalter se fond dans l’érotisme et le travail des samples de Homem Cristo.

Les autres sorties suivront cette ligne directrice, et outre les sorties du Knight Club (véritables mines d’or de samples) on retrouve le duo énergique Buffalo Bunch (qui a également sorti un EP sur Roulé), le remix de Paul Johnson, l’unique EP des petits protégés The Eternals ou encore certaines sorties de DJ Sneak.

Ce mouvement esthétique et de cette house « filtrée » avant l’heure, partie de la French Touch qui rappelle les sonorités de groupes House comme Trouble Men, se conclut en 2003 par la sortie des compilations Waves I et II qui regroupent une grande majorité des sorties du label.

Après avoir écouté le label ainsi que Roulé et Homework, on peut jeter un oeil du côté des samples utilisés. Et la liste est longue : de Change à Cerronne en passant par Quincy Jones, toutes les grandes hymnes discos retrouvent une seconde vie en accéléré. Impossible de résister à cette recette simple mais efficace, le pied s’emballe tout seul.

Adam Wright disait à propos d’une des sorties du Buffalo Bunch sur Crydamoure que c’était « un banger à jouer en peak-time. Parfois un bon kick stable et des petits samples discos bien placés sont tout ce dont on a besoin ».

On se réécoute tout ça par le biais d’une petite playlist avant de se refaire les samples et, Shadermader soit loué, l’intégralité des deux volumes de Waves est disponible sur YouTube…

 


Most of us know the label « Roulé » and her sister label « Scratché » Founded in 1995 by one of daft Punk’s duo, Thomas Bangalter. But we generally know a little less well i’t’s alter ego Crydamoure founded in 1997 by the other half of Daft Punk: Guy-Emmannuel de Homem Cristo.

If Roulé hosted somme big releases like the infamous french house « Music Sounds better with you » by Stardust, it also hostes the personnel work of Thomas Bangalter.
We can found in his work the more « rough » sound that is featured on the classic Homework album of Daft Punk released in 1997.

It is interesting to consider Crydamoure like it’s alter ego, and more perticularly the releases by the Knight Club (name of the duo composed by Homem Cristo and his partner Eric Chédeville) on the label. Vincent Brunner talked in 2001 about Waves (one of the compilation released on the labe)l of « the erotomaniac house of Homem Cristo ». Indeed « scream of love » is characterised by an erotic and filtered house, an tribute to the the dance floor that would find it’s force in quality of the samples used by the artists.

The first released of the label « Santa Claus. Holidays on Ice » of the Knight Club announced the tone for the forthcoming artistic line of the label: ultra sampled and ultra looped sounds: we finally found the B side of Daft Punk’s sound, and we understand how the energy sometimes brutal of Bangalter mixed with the erotica and the sample work of Home Cristo.

The other releases followed this artistic line , and other than the Knight Club releases (real source of high end samples) the label featured releases by the energetic duo Buffalo bunch (founded by the brother of Homem-Cristo and also one of the only bands that released on both Royal and Crydamoure), re-edits of Paul Johnson, the only EP of the Eternals or even big names like DJ Sneak just to name a few.

The conclusion of the Crydamoure adventure and the aesthetic mouvement that featured filtered kind of house (that reminded us of a certain brach of French Touch represented by groupes like Trouble men) ended in 2003 with the releases of the two-volumes compilation Waves (I and II) that featured most of the releases of the label.

After Listening to the releases of Crydamoure and Roulé and taking a stroll on the nostalgic side of Homework, we will go take a look on the side of the samples used on the label and the list is full: from Cerrone to Change or Qunicy Jones , all the big disco bangers have all been through an uplift. They have a new found accelerated second life. It is clearly impossible to resist to the simple yet ultra efficient recipe of Crydamoure, our fight moving by themselves like they almost have become an independent part of our body.

Like Adam Wright said about a Buffalo Bunch release on the label: « a sparse banger made for peak time. Sometimes a steady kick and a few tight disco samples are all you need. »

Above is a little playlist to (re) discover this classic house label, and lucky us the full Waves compilation are posted on youtube…