Headless Horseman est un producteur très mystérieux avec un univers musical bien à lui. Il produit une musique qui mélange des ambiances très sombres, des rythmiques techno et des sonorités aux influences industrielles. Il en sort une musique complexe et terrifiante mais aussi très rythmée.

Il est surtout réputé pour ses performances live qu’il a présenté avec brio dans des endroits plus mythiques les uns que les autres tels que le Berghain ou le festival expérimental Berlin Atonal. Mais HH n’est pas seulement un producteur de musique, c’est aussi un concept, un personnage qui se présente toujours sous une capuche noire et un voile opaque le coupant du public. C’est selon lui une manière de réduire l’influence de la vue afin de se focaliser d’avantage sur l’aspect sonore de sa prestation.

Headless Horseman est aussi le nom du label exclusivement réservé à ce projet musical et qui comptabilise maintenant 6 EPs et 1 album.

Tout commence en 2013 avec la sortie d’un premier EP, Headless Horseman 001. Sur cet EP, on trouve d’abord Chaterton Hill, un track terrifiant, suivi de Hessian, plus ténébreux. Enfin, Sleepy Hollow dévoile une ambiance plus industrielle. Avec cet EP caractéristique, Headless Horseman est né…

Les sorties s’enchainent… Mais je voudrais m’attarder sur Headless Horseman 006, qui selon est moi est son meilleur EP. Il est livré avec une petite histoire écrite : « The Headless Horseman has been suffering from severe dementia and is looking for sanctuary. After the grueling massacre that occurred on battle hill, he has set course back to his safe haven. This position that he refers to as the bridge of dismay is the only location where he can further reflect and collect the shattered pieces of his black soul before he rides again » (« Le cavalier sans tête souffre de démence sévère, et cherche un sanctuaire. Après l’éreintant massacre de Battle Hill, il se dirige à nouveau vers son havre de paix. L’endroit qu’il appelle le point du désarroi est le seul où il peut rassembler les morceaux de son âme sombre avant de reprendre la route. »).

C’est sur cet EP qu’on retrouve un de ses tracks les plus connus : Sanctuary. C’est un track remarquable avec une tension croissante. Battle Hill est aussi un track très fort, une vraie bombe. Enfin, Bridge of Dismay est plus expérimental, et prouve toutes les capacités du producteur. Il construit une atmosphère très noire et d’une profondeur sans fin qui vous absorbe littéralement.

Et comment ne pas parler de sa dernière sortie, Headless Horseman 007. Il s’agit d’abord d’un projet littéraire, puisque le producteur masqué a écrit une collection de nouvelles qu’il a ensuite a cherché à retranscrire en musique. Chaque track de l’album a donc une histoire et retranscrit musicalement l’atmosphère décrite par la nouvelle. Le producteur nous offre un album non pas typé club mais expérimental, très musical. Il parvient à créer un univers unique caractéristique du projet Headless Horseman. On retiendra le très beau track Her Black Wings, ou encore Seclusion avec sa mélodie à couper le souffle. Je vous conseille vraiment de l’écouter en entier, c’est magnifiquement produit…

On est donc face à un concept à part entière, un univers musical unique. Sa musique dépasse les codes propres à la techno, revêtant un caractère plus expérimental. Les productions sont très cohérentes, et chaque track dépeint une facette supplémentaire d’un univers tout aussi sombre et terrifiant que poétique : celui d’Headless Horseman.

Quentin


Headless Horseman is a particularly mysterious producer with his very own musical universe. He produces tracks that blends dark ambient, rhythmical forms of techno and tones of industrial origin, the outcome of this being a mixture giving us a terrifying and complex music that is quite rhythmed.

He’s especially known for his live performances he presented with talent in some spots each more mythical than the others, such as the Berghain or the experimental festival Berlin Atonal. But HH isn’t just a simple music producer, he’s also a concept, a character that never goes out without his black hood and an opaque veil covering his face, cutting him from the audience during his shows. He explains it as a way of reducing the influence of the eyesight on the hearing, allowing people to focus more on the musical aspect of his performance.

Headless Horseman is also the name of the label that is strictly reserved to his musical project and that counts now 6 EPs and 1 album.

All started in 2013 with the release of a first EP, Headless Horseman 001. On this EP may be found first Chaterton Hill, a terrifying track, followed by Hessian, a murkier one. Finally, Sleepy Hollow unveils a more industrial atmosphere. With this characteristic EP, Headless Horseman was born…

The stages happen one right after the other… But I would like to focus a bit more on Headless Horseman 006, which in my views is his best EP. It is delivered with a little written story: “The Headless Horseman has been suffering from severe dementia and is looking for sanctuary. After the grueling massacre that occurred on battle hill, he has set course back to his safe haven. This position that he refers to as the bridge of dismay is the only location where he can further reflect and collect the shattered pieces of his black soul before he rides again ”.

It’s on this EP that came out one of his best known track: Sanctuary. It’s a remarkable one, with an increasing tension throughout it. Battle Hill is also a very mighty one, a real blast. Finally, Bridge of Dismay is a bit more experimental, and is a perfect representation of the producer’s abilities. He creates a very dark and deep atmosphere that sucks you up straightaway.

And would it be possible not to mention his last release, Headless Horseman 007? It is before all a literary project, as our masked producer first wrote a collection of novels he then tried to translate into music. Each track of the album has hence a story and conveys the atmosphere described in each of them. The producers made us an album not really club typed, but more experimental and considerably musical. He manages to create a unique universe in character with the Headless Horseman project. We’ll retain the beautiful track Her Black Wings, or yet Seclusion with its breath-taking melody. In fact I urge you to listen to it all, it’s brilliantly produced…

We are facing a fully-fledged concept, a unique musical universe. His tracks are surpassing the proper codes of techno music, displaying a more experimental character. The productions are cohesive, and each tracks depicts an additional side of a universe as gloomy and frightening as poetic: Headless Horseman’s one.

Translation: Tomasz Michalak